To zdolność odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez układy zmysłowe z otoczenia i własnego organizmu. Przy niedostatecznej stymulacji lub jej braku, w korze mózgowej nie tworzą się nowe połączenia synaptyczne, w związku z czym rozwój dziecka może przebiegać nieprawidłowo lub z opóźnieniem.
Zajęcia przyjmują postać zabawy, do której stopniowo włącza się wszystkie sprawności, które u dziecka mają charakter deficytowy oraz proponuje się mu nowe doświadczenia ruchowe i doznania sensoryczne. W trakcie zajęć mały beneficjent ma możliwość samodzielnego inicjowania aktywności, a tym samym wyboru ćwiczeń i zabaw. Aby wzmacniać motywację i zaangażowanie dziecka w proces korekcyjny, terapeuta dąży do tego aby każde podejmowane przez nie działanie kończyło się sukcesem. Każde stawiane przed dzieckiem zadanie musi dokładnie odpowiadać jego aktualnym możliwościom. W momencie podnoszenia się postępów dziecka poziom trudności zadań wzrasta. Podczas terapii stosuje się multistymulację, tj. łączenie różnego rodzaju bodźców jednocześnie, np.: podczas stymulowania zmysłu wzroku terapeuta wykorzystuje kolorowe przyrządy jednocześnie pobudzając zmysł słuchu poprzez prezentowanie podkładów muzycznych. Główną zasadą tego rodzaju terapii jest częsta zmiana rodzaju, intensywności i częstotliwości bodźców, którymi terapeuta oddziałuje na dziecko, mając na uwadze to, aby nie doprowadzić beneficjenta do stanu przeciążenia sensorycznego.
Celem Integracji Sensorycznej jest stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych. Proces ten ma dostarczyć aparatowi sensorycznemu odpowiednią ilość
i jakość bodźców, aby na ich podstawie mózg nauczył się właściwego reagowania i wykształcił prawidłowe reakcje adaptacyjne.
Efekty uzyskiwane dzięki zastosowaniu terapii integracji sensorycznej:
✔️stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych
✔️poprawa percepcji słuchowej;- dostarczenie odpowiedniej ilości bodźców zmysłowych, zwłaszcza przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych
✔️poprawa percepcji wzrokowej
✔️poprawa koncentracji poprzez normalizację procesów modulacji
✔️poprawa koordynacji wzrokowo- ruchowej
✔️rozwój orientacji przestrzennej
✔️podniesie świadomości schematu własnego ciała
✔️poprawa kontroli posturalnej i okoruchowej.
Zajęcia prowadzone w ramach projektu „Moc w AMI – rehabilitacja dla dzieci niepełnosprawnych” współfinansowanego ze środków PFRON