Uczę się pilnie to szeroko rozumiana terapia pedagogiczna połączona z terapią ręki.
Terapia pedagogiczna to całokształt oddziaływań korekcyjno – kompensacyjnych, jakie stosuje terapeuta w stosunku do beneficjenta. Terapeuta mobilizuje podopiecznego do poprawy zaburzonych funkcji i doskonalenia tych dobrze rozwiniętych. Poza tym terapia pedagogiczna obejmuje wszelkie działania, których celem jest wspieranie dzieci wykazujących trudności w rozwoju czy zachowaniu.
Forma wsparcia „Uczę się pilnie” jest to zatem specjalistyczna pomoc dziecku w pokonywaniu jego zaburzeń rozwojowych, trudności w nauce (eliminowanie niepowodzeń szkolnych) oraz w zachowaniu.
W ramach terapii pedagogicznej usprawniane są analizatory: wzrokowy, słuchowy i kinestetyczny. Bardzo ważne znaczenie w procesie edukacyjnym dziecka ma także motoryka mała, tj. sprawność motoryczna rąk. Ręka jest odpowiedzialna za wiele istotnych funkcji. Służy ona nie tylko do popychania czy łapania, ale także wykonuje bardzo precyzyjne ruchy, jakim niewątpliwie jest pisanie. Terapia ręki skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących: nieprawidłową postawę ciała, zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej, problemy w zabawach precyzyjnych, niską szybkość wykonywanych ruchów, trudności z planowaniem ruchu, wolne tempo uczenia się nowych czynności motorycznych, zaburzenia koordynacji ruchowej i wzrokowo ruchowej, problemy w rozwoju czynności grafomotorycznych, trudności w osiągnięciu funkcji pisania, opóźnienie rozwoju mowy – jako element wspomagający.
Efekty uzyskiwane dzięki zastosowaniu formy wsparcia Uczę się pilnie:
📌 usuwanie przyczyn i trudności w uczeniu się;
📌 stworzenie dziecku możliwości do wszechstronnego rozwoju;
📌 stymulowanie funkcji percepcyjno – motorycznych;
📌 wyrównywanie braków w umiejętnościach;
📌 rozwijanie kompetencji matematycznych;
📌 podniesienie poziomu motywacji dziecka do uczenia się;
📌 osiąganie prawidłowej postawy podczas pracy ręką;
📌 usprawnianie współpracy oko – ręka;
📌 budowanie orientacji przestrzennej dziecka;
📌 rozwijanie sprawności ruchowej dłoni dziecka;
📌 osiągnięcie funkcjonalnego chwytu narzędzia pisarskiego;
📌 doskonalenie funkcji pisania, rysowania i kolorowania.
📌 ukształtowanie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała,
📌 dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie przez dziecko różnych kształtów i struktur materiałów oraz ich rozróżniania.